Printfriendly

søndag den 13. juli 2014

Den smukkeste prinsessekrone..






Langt de fleste piger har en lille prinsesse gemt indeni - og min kom da helt frem i forreste række, da jeg faldt over opskriften på denne skønne hæklede krone. 



Den er designet af Marie Louise Johansson og blev udgivet i et svensk mønsterblad i 1962, og er oprindelig en brudekrone.

Jeg synes, at den kan noget specielt! - og det ville være en helt særlig og personlig gave at give til f.eks. en venindes bryllup.




Ærgerligt nok var jeg for sløset med masketællingen undervejs, og havde derfor en lm-bue for meget. Til sidst måtte jeg derfor improvisere med en ekstra 'tak', som så blev højere end de andre.
Men det er altså prisen for at være utålmodig, og jeg må bare være mere påpasselig næste gang.


Når kronen er færdig skal den stives, og jeg altid brugt sukker. Men der findes mange forskellige metoder, så du må næsten bare prøve dig frem og se, hvad der passer dig og dit arbejde bedst.

Vejledning til sukkerstivning - tryk  HER

Selvom kronen er stivet, bliver den jo ikke hård som stål, og vil derfor stadig være sart overfor stød.
Skulle uheldet være ude og den er blevet bulet eller trykket ud af facon, så skyller man den bare op og stiver den igen.
Og nej, frygt ej - det er langt nemmere end det måske umiddelbart ser ud. Bare tryk på linket og følg vejledningen.

2 kommentarer:

  1. Hold da op, den er skisme FIN! Og det gør da slet ikke noget, at den ene tak er højere, sådan ser de fleste rigtige kroner jo ud.

    SvarSlet
  2. Ja, pyt med det, og selvom jeg har spottet flere mindre fejl, så går det under betegnelsen 'kunstnerisk frihed'.. :D

    SvarSlet